پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ خرداد ۸, جمعه

رضا دانشور، "خسرو خوبان" ادبیات معاصر فارسی، درگذشت


آقای رضا دانشور، نویسندۀ پر کار معاصر، علاوه بر رمان های "عاشورا، عاشورا"، "کپرنشین‌ها"‌ و "خسرو خوبان"، نمایشنامه های "کجای سال دو هزار منتظرت باشم"، "خورشید روی یخ"، "شهر لوط" و "مسافر هیچ کجا" منتشر کرده بود. داستان های کوتاه او در مجموعه های "هی هی جبلی قم قم"،‌ "شش داستان لوح" و "محبوبه و آل" انتشار یافته اند.
رضا دانشور متولد سال ۱۳۲۶ در مشهد بود، پس از انقلاب ایران و اوایل دهه شصت شمسی از ایران خارج شد و سال ها بود که در فرانسه زندگی می کرد.

بهروز شیدا،‌ منتقد ادبی، در گفت و گو با بی بی سی فارسی، رمان "خسرو خوبان" را - که رضا دانشور با پس زمینه جنگ ایران و عراق نوشته - یکی از مهم ترین رمان های نوشته شده در خارج از ایران دانست.
به گفته او این رمان روایتی از تاریخ اسطوره های ایرانی است و اهمیتش یکی در فرم آن است که تحت تاثیر "مقام داستانی بخشیدن به اسطوره های ایرانی" است و دیگر، خوانشی است که از تاریخ ایرانیان داشته است.
آقای شیدا همچنین به اهمیت نمایشنامه "مسافر هیچ کجا" اشاره کرد که داستان سرگردانی یک پناهجوی ایرانی در فرودگاه شارل دوگل پاریس است.

به گفته او مهم ترین اثر داستانی رضا دانشور پیش از انقلاب ایران هم "نماز میت" است که داستان دو زندانی سیاسی در ایران را روایت می کند.
رضا دانشور همچنین گفت و گوی مفصلی با کامران طباطبایی دیبا، نقاش و معمار صاحب سبک ایرانی کرد که در سال ۲۰۱۰ در قالب کتاب " باغی ميان دو خيابان، چهار هزار روز از زندگی کامران ديبا" در فرانسه منتشر شد.
آقای دانشور در پی ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

پیوندسرا، فقدان این نویسندۀ معاصر ایرانی را به همه علاقمندان به ادبیات فارسی تسلیت می گوید

هیچ نظری موجود نیست: