پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ آذر ۶, جمعه

بازداشت یا مدال شرافت


جان دوندار سردبیر روزنامه‌ "جمهوریت"، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا، در پی شکایت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه بازداشت شدند.


خبرگزاری دوغان گزارش داده است که دادستانی ترکیه، پنجشنبه ۲۶ نوامبر از دادگاه خواست دستور دهد جان دوندار، سردبیر جمهوریت، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا پس از بازجویی حبس شوند. این دو روزنامه‌نگار به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی و به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند.

تابستان سال جاری دوندار و گول، گزارشی درباره ارسال اسلحه همراه با چند عکس و ویدیو منتشر کرده بودند. در این گزارش آمده بود که در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند.

دولت ترکیه هرگونه گزارشگری درباره این موضوع را ممنوع اعلام کرده بود. پس از انتشار این گزارش در روزنامه جمهوریت، دادستان از سردبیر روزنامه جمهوریت و همکار او اعلام جرم کرد و اردوغان هم شخصاً از این دو روزنامه‌نگار به دادگاه شکایت برد.

مدال شرافت

پس از آنکه گزارش ارسال سلاح به بهانه صدور دارو به قلم جان دوندار و اردم گول اواخر اکتبر سال جاری در روزنامه جمهوریت منتشر شد، مأموران، دفتر روزنامه جمهوریت را تفتیش کردند و رجب طیب اردوغان نیز محتوای این گزارش را تکذیب کرد. رئیس جمهوری ترکیه، سردبیر جمهوریت را تهدید کرد که تاوان سختی خواهد پرداخت.

پس از شکایت رجب طیب اردوغان، جان دوندار دو بار به حبس ابد و یک بار به ۴۲ سال زندان تهدید شد. او در پاسخ به این تهدید‌ها گفته بود اقدامات مقامات قضایی بر ضد او و همکارانش به معنای «مدال شرافت» است.

خبرنگاران بدون مرز هفته گذشته روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه را به عنوان «رسانه سال» برگزیدند. خبرنگاران بدون مرز در بیانیه‌ای که به این مناسبت انتشار دادند، اعلام کردند که جان دوندار و اردم گول به دلایل سیاسی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. خبرنگاران بدون مرز می‌گویند پیگرد قضایی این دو روزنامه‌نگار ترک نشان می‌دهد که دولت ترکیه به طور روزافزونی تلاش می‌کند روزنامه‌نگاری مستقل و انتقادی در این کشور را از میان بردارد.

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از سردبیر جمهوریت حمایت کرده است. کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که خرداد سال جاری منتشر کرد اقدام افشاگرانه جان دوندار را یک کار مسئولانه خواند و گفت جان دوندار به حق مردم برای دانستن عقیده دارد.

در همین زمینه:


هیچ نظری موجود نیست: