پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ دی ۱۷, پنجشنبه

شارلی ابدو: خدای خونریز در سالگرد حمله تروریستی

هفتم ژانویه ۲۰۱۶ مصادف است با نخستین سالگرد حمله تروریستی به دفتر تحریریه «شارلی ابدو». به مناسبت این واقعه، شماره ویژه این نشریه صبح چهارشنبه، ۶ ژانویه منتشر شد. روی جلد این شماره «شارلی ابدو» کاریکاتوری از خدا دیده می شود که کلاشنیکوف به دوش دارد. در شرح آن نوشته شده: «یک سال بعد: قاتل همچنان متواری است.»

شماره سالگرد «شارلی ابدو» با کاریکاتور خدا در یک میلیون نسخه


خدایی که «شارلی ابدو» تصویر کرده، مردی‌ست با چشمان از حدقه درآمده، موهای آشفته و لباس خونین که نمادی از تثلیث مسیحیت (پدر، پسر و روح‌القدس) را نیز مانند تاجی بر سر نهاده: یک خدای تروریست که هم می‌تواند مسیحی و هم مسلمان باشد.

کارتونیست‌های شارلی ابدو در این شماره تلاش کرده‌اند روایتی دقیق از حمله تروریستی سال گذشته به تحریریه این نشریه به دست دهند.

کوکو، یکی از کارتونیست‌های جوان «شارلی ابدو» درباره شماره ویژه این نشریه می‌گوید: «موضوع این شماره فقط حادثه [تروریستی] ۷ ژانویه است و اینکه پیامدهای این روز برای جامعه مدنی چیست. ما در این شماره همه رویدادهای آن روز را به آن شکلی که واقعاً اتفاق افتاده بود گزارش داده‌ایم. دلیلش هم این است که گزارش‌های نادرست زیاد منتشر شده بود. گاهی هم حقیقت به نحوه بیان جزئیات بستگی پیدا می‌کند. برای ما مهم بود که حقیقت آن روز را گفته باشیم.»

در حمله مسلحانه چهارشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۵ به دفتر نشریه «شارلی ابدو» تروریست‌های اسلام‌گرا که بعداً به «برادران کواشی» معروف شدند، «کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی»، چهار کارتونیست با سابقه و چیره‌دست فرانسوی و در مجموع نیمی از روزنامه‌نگاران تحریریه شارلی ابدو را به قتل رساندند. یک هفته بعد از این حادثه، این نشریه فکاهی در سه میلیون نسخه و به ۱۶ زبان به موقع منتشر شد. شماره ویژه سالگرد «شارلی ابدو» در یک میلیون نسخه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها آمده است.

در صفحه آخر شماره ویژه «شارلی ابدو» برخی از چهره‌های فرهنگی و هنرمندان شناخته‌ شده از تلاش کارتونیست‌های این نشریه تقدیر کرده‌اند. هنرمندانی مانند ایزابل آجانی، شارلوت گینزبورگ و همچنین نویسندگانی مانند تسلیما نسرین، الیزابت بدینتر و ابراهیم معلوف.

سال گذشته، یک روز بعد از حمله مسلحانه به دفتر نشریه شارلی ابدو عده‌ای از روزنامه‌نگاران ایرانی قصد داشتند برای دفاع از آزادی بیان مقابل ساختمان پلمپ شده‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اجتماع کنند. اما نیروی انتظامی مانع از برگزاری این گردهمایی شد.

کانون نویسندگان ایران در آن زمان در نامه‌ای خطاب به نویسندگان، روزنامه‌نگاران و مردم فرانسه حمله تروریستی به دفتر مجله «شارلی ابدو» را محکوم کرد و گفت که نویسندگان و مردم ایران رنج و خشم آن‌ها را درک می‌کنند.

در همین زمینه:

برگرفته از سایت زمانه

Posted: 06 Jan 2016 10:02 AM PST

هیچ نظری موجود نیست: