پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ دی ۲۳, چهارشنبه

گنج عزت / شعر و نثر / مجید نفیسی

گنج عزت، مجموعه شعر و نثر، مجید نفیسی، 
ویراستار: فرح طاهری
چاپ آنلاین انتشارات شهروند،  تورنتو، کانادا
خوشنگاریِ روی جلد: ابوالقاسم شمسی
ژانویه ۲۰۱۶برابر با دی ماه ۱۳۹۴

کتاب "گنج عزت" شامل ۱۳ شعر و یک پیوست منثور به نام "رفتم گل‎ات بچینم" است. گنجینه‎ای کوچک از اشعار و خاطرات مجید نفیسی که برای و به‎خاطر همسر زنده یادش عزت طبائیان، در طول سالهای زندگی در تبعید سروده و نگاشته شده است.

"گنج عزت" آفریده‎ای از اشعاری بدیع و خاطراتی ماندگار است که در عین فاشگوئی و ثبت گوشهای از تاریخ مبارزه‏‎ها، مقاومتها و جان باختنها، اثری سرشار از حس، و عاطفهای زمینی و ناب است. اثری ادبی که بسا بیشتر از شعار سیاسی، تأثیرگذار است.

"عزت طبائیان"، از زنان جوان و فعال سیاسی علیه رژیم اسلامی ایران و هم‎رَزم و رفیق و همسر مجید نفیسی بود که در میانۀ سال۱۳۶۰ خورشیدی، در یورش‎ها و دستگیری‎های بی‎امان رژیم، در تهران اسیر شد و در پایان همان سال، بیبهره از هرگونه محاکمه و دفاعی از خود، همراه سایر مبارزان سیاسی، به جوخه اعدام سپرده شد.

پیکر او نیز مانند پیکر صدها مبارز شریفِ جان باخته دیگر، در گور جمعیِ کفرآباد (خاوران) دفن گردید، بی آن که دولت اجازه دهد خانواده‎های عزادار، به عنوان نشانه، سنگ گوری بر مزار عزیزان خود بگذارند. پدر عزت، با شمارش قدم، محل دفن دخترش را گمانه زد.

گنج نشان‎دار / مجید نفیسی

هشت قدم مانده به در / شانزده قدم رو به دیوار. / كدام گنجنامه از این رنج خبر خواهد داد؟
ای خاک! / كاش میتوانستم نبض تو را بگیرم / یا از جسم تو كوزهای بسازم.
افسوس! / طبیب نیستم / كوزهگر نیستم / تنها وارثی بینصیبم / در به درِ گنجی نشاندار.
ای دستی كه مرا چال خواهی كرد! / نشانِ خاک من این است:
هشت قدم مانده به در / شانزده قدم رو به دیوار / در گورستانِ كُفرآباد.

بخش دیگر این کتاب که به نثر آمده، بازسازیِ گذشته شاعر از آغاز آشنائی با عزت، دلدادگی آنان و مبارزات سیاسی‎شان در کنار هم، دستگیری و مرگ نابهنگام عزت است. افزون بر آن، این متن شامل نامۀ عزت به پدر، مادر و همسرش، مجید نفیسی است. وصیت نامهای که گرچه عزت آن را در آخرین لحظات زندگی کوتاهش، رویا روی با مرگ نوشته، اما سرشار از اعتقاد به آرمانهای خود و پیامآور ارج نهادن به زندگی و شاد زیستن است.

انتخاب نام "گنج عزت"، برای اشعار و خاطرات این کتاب، به نوعی یادآور برخی گنجینههای ایرانی، همچون پنج گنج نظامی۱، گنج شایگان۲و هفت گنج۳ است. گنجینههائی که در عین متفاوت بودن، عشق و دلدادگی وجه اشتراکشان است. 

در پایان لازم است از دوستانی که در تهیۀ "گنج عزت" بصورت کتاب، کوشیدهاند، یاد کنم؛ خانم فرح طاهری که کار تدوین و ویراستاری پاکیزه و ماهرانه این کتاب را انجام داده است، استاد ابوالقاسم شمسی، که روی جلد کتاب، تصویری از تابلو زیبا و هنرمندانۀ اوست که شعر "گنج نشان‎دار" مجید نفیسی را بر بومی در ابعاد بزرگ، خطاطی کرده است، و همچنین انتشارات شهروند تورنتو در کانادا که امکان نشر این کتاب را به صورت آنلاین فراهم کرد و آن را رایگان در اختیار علاقمندان، قرار داده است.

خواندن این کتاب را به همهگان توصیه می‎کنم.
پرتو نوری علا

برای دانلود و خواندن "گنج عزت" میتوانید مستقیماً به لینک زیر مراجعه کنید:

یا آن را در لینک شهروند جستجو نمائید

پانویس

۱"پنج گنج"، از آثار جاودان ادب فارسی است که نظامی گنجوی، یکی از بزرگترین شاعران قرن ششم هجری، آن را نگاشته است. این پنج مثنویِ ماندگار عبارتند از: مخزن‎الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، و اسکندرنامه. اسکندر نامه خود، شامل دو منظومه مجزاست با نامهای اقبال نامه و شرف نامه.

۲"گنج شایگان" عنوان کتابی به نظم و نثر فارسی و به تقلید گلستان سعدی است، در پنج باب که در سال ۱۲۷۷ ه.ش، توسط حسیب الدین صاحب، نوشته شده است. از ویژگی های این اثر وجود ابیات فارسی و عربی در بین حکایات است.

۳-"هفت گنج" نام یکی از نواهای باربد، موسیقی دان شهیر عصر ساسانی است که به مناسبت هفت گنجِ خسرو پرویز آخرین پادشاه ساسانی، ساخته بود. هفت گنجی که هریک در نوع خود بی‎نظیر و جزو عجایب جهان محسوب می شد، عبارت بود از: تخت تاقدیس، تخت یاقوت نشان، تاج خسروانی، دستمال نسوز، طلای مشت افشار، شطرنجی از یاقوت و گنج گاو. از دیگر عجایب بارگاه خسرو پرویز اسب افسانه‌ای شبدیز بود که دلداده و همسر مسیحیاش شیرین، به خسرو هدیه داده بود.

منوچهری دامغانی در باره نوای هفت گنج باربد و هفت گنج خسرو پرویز چنین سروده:

گه نوای هفت گنج و گه نوای گنجِ گاو  /  گه نوای دیفِ رخش و گه نوای اَرجنه

هیچ نظری موجود نیست: