پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۳ مرداد ۳۱, جمعه

رییس ‌دانا: "کانون نویسندگان در مراسم تشییع سیمین بهبهانی شرکت نمی‌کند"

فریبرز رئیس دانا، از اعضای کانون نویسندگان ایران، در متنی که در فیس بوک منتشر کرده، اعلام نموده است که کانون نویسندگان با دفن پیکر سیمین بهبهانی، بانوی شعر ایران در بهشت زهرا، بر خلاف وصیت او مخالف است. فریبرز رئیس دانا گزارش می دهد که ظاهراً وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ترفندهایی تلاش کرده اند کانون نویسندگان ایران را از مراسم تشییع سیمین بهبهانی حذف کنند.
"پیکر مادرم صبح جمعه 31 مرداد ماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می شود و در مقبره خانوادگی ما در بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد" همچنین گفته بود "برگزار کننده این مراسم، خانواده سیمین بهبهانی است."
فریبرز رییس‌دانا اکنون می‌نویسد: «متأسفانه زور ما نرسید به فرزندانت یادآور شویم شأن پرکرامت و آزاده و مستقل تو را. تو بودی که گفتی مبادا مرا به امامزاده طاهر نبرید، مبادا بیاوریدم در این بهشت زهرای عزازده و مبادا از جلوی این تالار دولتی آبرو‌باخته راهم بیندازید. فرزندان نازنین‌ات این را خوب می‌دانستند، تمام تلاششان را هم کردند، اما ناگهان تسلیم شدند
فریبرز رییس‌دانا همچنین گزارش می‌دهد که ظاهراً سخنرانان در مراسم تشییع سیمین بهبهانی تعیین شده‌اند و از کانون نویسندگان کسی اجازه سخنرانی در این مراسم را ندارد. به گفته فریبرز رییس‌دانا ابتدا قرار بوده است مراسم تشییع سیمین بهبهانی از مقابل منزل او در تهران انجام شود.
پیش از این فریبرز رئیس‌دانا به خبرگزاری ایسکانیوز گفته بود شهرداری استان البرز اجازه دفن سیمین بهبهانی در امام‌زاده طاهر را نداده و متولیان قبرستان امام‌زاده طاهر به او گفته‌اند امام‌زاده طاهر، جای دفن نویسنده و شاعر و مطرب نیست.
در امام‌زاده طاهر کرج دوستان نویسنده و هنرمند سیمین بهبهانی، کسانی مانند احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، محمد مختاری، جعفر پوینده، غزاله علیزاده و مرتضی حنانه به خاک سپرده شده‌اند.
فریبرز رییس‌دانا نامه سرگشاده‌اش را با وداع با سیمین بهبهانی به پایان می‌برد و می‌گوید کانون نویسندگان در مراسم تشییع او بر خلاف وصیت شاعر شرکت نخواهد کرد. رییس‌دانا می‌نویسد: «من و تقریباً همه دوستان کانون به انتخاب خودشان با تو از همین جا بدرود می‌گوییم و به احترام نام بلندت که خاتون غزل آزادی و از سرداران کانون نویسندگان ایران بودی در مراسم فردا و هیچیک از مراسم تحمیلی ریاکارانه از این دست شرکت نخواهیم کرد
سیمین بهبهانی در گفت‌و‌گو با فرزانه میلانی، استاد ادبیات فارسی در دانشگاه ویرجینیا از رابطه تنگاتنگ حرفه‌ای‌اش با فرزندش علی بهبهانی سخن گفته بود. او در این گفت‌و‌گو که در سال ۱۳۷۲ در نشریه «نیمه دیگر» منتشر شده درباره رابطه‌اش با علی بهبهانی می‌گوید: «پسر اولم تقریباً دستیار من است یعنی به من کمک می‌دهد، یعنی از لحاظ ویراستاری کارهایم و حتی تصحیح بعضی از جملات. او مرا از جریان مدرن دنیا آگاه می‌کند. شاید تحول سال‌های اخیر شعرم زیر تأثیر اوست. اغلب در خانه بحث‌های ادبی می‌کنیم و با هم یک جا زندگی می‌کنیم
سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت. او از ۱۵ مردادماه به اغما رفته بود و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود.

سیمین بهبهانی از مدافعان آزادی بیان و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در دوره نخست فعالیتش پس از انقلاب بهمن ۵۷ بود. بهبهانی همچنین از جمله مدافعان حقوق زنان در ایران به‌شمار می‌رفت و در فعالیت‌ها و تجمع‌های اعتراضی مختلف زنان ایرانی در راه دستیابی به خواسته‌هایشان شرکت می‌کرد.

هیچ نظری موجود نیست: