پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۳ دی ۱۱, پنجشنبه

سلامِ سالِ نو، از مسکوی سرد

دانشجویان روس که زبان و ادبیات فارسی می‌خوانند به مناسبت سال نو و در هوای منهای سیزده درجه مسکو در نزدیکی اماکن تاریخی این شهر مانند میدان سرخ و کاخ کرملین مقابل دوربین آمدند تا بگویند: "سلام؛ من فارسی بلدم."

دانشجویان روس که زبان و ادبیات فارسی می‌خوانند به مناسبت سال نو و در هوای منهای سیزده درجه مسکو در نزدیکی اماکن تاریخی این شهر مانند میدان سرخ و کاخ کرملین مقابل دوربین آمدند تا بگویند: "سلام؛ من فارسی بلدم."تعدادی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در دانشکده مطالعات کشورهایی آسیایی و آفریقایی دانشگاه دولتی مسکو مقابل دوربین بهروز بهادری فرد رفته‌اند که به فارسی خود را معرفی کنند و برای مخاطبان فارسی‌زبان شعر بخوانند. آنها این شعر سعدی را بیت به بیت می خوانند:
"تن آدمی شریف است به جان آدمیت / نه همین لباس زیباست نشان آدمیت"
این دانشجویان متعلق به سنتی از شرق‌شناسی هستند که در سال‌های ۱۷۵۰ در دانشگاه دولتی مسکو بنیان‌گذاری شد؛ تعداد قابل‌توجهی از مستشرقین مشهور جهان از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. آموزش زبان فارسی از سال‌های ۱۸۰۰ در این دانشکده آغاز شد. در سال ۱۹۵۶، دانشکده مطالعات کشورهای آسیایی و آفریقایی به‌عنوان دانشکده‌ای که بر تاریخ، اقتصاد، مطالعات اجتماعی و زبان‌های این قاره‌ها تأکید دارد تأسیس شد و رشته زبان و ادبیات فارسی به‌طور مجزا ارائه شد.

برگرفته از سایت رادیو زمانه

Posted: 31 Dec 2014 02:35 PM PST

هیچ نظری موجود نیست: