پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۳ اسفند ۲۰, چهارشنبه

رونمائی کتاب "صمد آقا و ماهی سیاه کوچولو" / نوشته لیلی گلستان

کتاب "صمد آقا و ماهی سیاه کوچولو" نوشته لیلی گلستان مترجم شناخته شده با حضور تعداد زیادی از هنرمندان سرشناس از جمله فرشید مثقالی و کامبیز درم بخش در گالری گلستان رونمایی شد.
تصاویر این کتاب نیز به پیشنهاد خانم گلستان توسط نعمیه نعیمایی با همکاری و ایده خود او انجام گرفته است.

لیلی گلستان که این کتاب را به اولین شنونده این داستان، رضا نوه هفت ساله اش تقدیم کرده، در مقدمه این کتاب نوشته است: "ناشری برای شروع کارش ( که در میانه کار، شروع نشده تمام شد) به چند نویسنده و مترجم پیشنهاد کرد برای بچه ها قصه بنویسند و به عنوان اولین کتاب انتشاراتی اش آنها را در یک مجلد چاپ و نشر کند. فکر خوبی بود. به من هم پیشنهاد شد پذیرفتم. اما تا آن موقع نه قصه ای نوشته بودم و نه حتی فکر نوشتن اش را کرده بودم، اما پذیرفتم. بعد بی هیچ پیش زمینه ای، این فکر مثل جرقه ای به سرم افتاد. فکر رفتن صمد به دنبال ماهی اش. فکر را نوشتم. چندین و چند بار نوشتم و پیراستم، تا نزدیک به همانی شد که می خواستم. ساده، موجز، بی هیچ حادثه ای و با پایانی خوش."
لیلی گلستان از خوانندگان این کتاب خواسته است که به این قصه به عنوان یک ایده و جرقه در ذهن نگاه کنند. او در باره تصاویر این کتاب نوشته است:" بعد از جستجوهای بسیار از بخت خوب من، با کارهای هنرمند جوانی آشنا شدم که فورا به دلم نشست. پیشنهاد تصویرگری این کتاب را دادم که پذیرفت. در باره تصاویر عقیده و سلیقه ام را گفتم که درک شد و حاصل کار این شد که می بینید."
نعمیه نعیمایی در این سری از تصاویر از عکس و تکنیک عکاسی برای خلق فضاهای آبی و متفاوت در زیر دریا استقاده کرده است.
فرشید مثقالی، هنرمند و تصویر گر کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی که در مراسم رونمایی این کتاب حضور داشت، در باره قصه و تصاویر این کتاب گفت:"تجربه متقاوت و خاطره انگیزی از کتاب ماهی سیاه کوچولو است. فضای این کتاب درمقایسه با ماهی سیاه کوچولو کمی بزرگسالانه است و به همین خاطر کتاب مستقلی است چون این دو ماهی قرار نیست شبیه هم باشند و راه و مسیر جداگانه ای دارند."
کتاب "آقا صمد و ماهی سیاه کوچولو" داستان ساده و بدون اتقاقی است که در آن دو دوست قدیمی به دنبال هم می گردند. این کتاب توسط نشر نظر در قطع خشتی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.
همزمان با مراسم رونمایی این کتاب، اصل تصاویر این کتاب نیز در گالری گلستان به نمایش در آمده است.

ماهی سیاه کوچولو و صمد بهرنگی

ماهی سیاه کوچولو یکی از معروف ترین داستان های کودکان در ایران است که در سال ۱۳۴۶ به قلم صمد بهرنگی و با تصویرگری فرشید مثقالی از سوی انتشارت کانون پرورش فکری وکودکان و نوجوانان منتشر شد.
این کتاب داستان یک ماهی سیاه کوچولو، کنجکاو و شجاع است که در یک جویبار زندگی می کند، اما می خواهد سفر کند و دریا را ببیند.
این کتاب که به خاطر زبان نمادینش نه تنها یکی از محبوب ترین قصه های کودکان در ایران است، بلکه الهام بخش بسیاری از هنرمندان ایرانی بوده و متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، تفسیرهایی سیاسی نیز از آن شده است.
کتاب ماهی سیاه کوچولو به زبان های متفاوتی در دنیا ترجمه شده است و جوایز متعددی را در ایران و خارج از ایران به خاطر قصه و تصویرگری دریافت کرده است


هیچ نظری موجود نیست: