پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

محمدرضا شجريان: اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم

به گزارش ايلنا؛ محمدرضا شجريان در ابتدای سخنانش در همايش بين‌المللی حافظ گفت: بيتی از حافظ خوانده شد که به نظرم درست خوانده نشده و درست آن به نظرم اينگونه است: جلوه‌ای کرد رخش ديد ملک عشق نداشت / عين آتش شد از اين غيرت و بر آدم زد. 


وی در ادامه افزود: بيت ديگری نيز هست که به نظر من الحق زيباست: نظری خواست که بيند به جهان صورت خويش/ خيمه در آب و گل آدم زد و نمی‌دانم چرا اين بيت در خيلی از نسخ نيست.

اين استاد آواز ايران ادامه داد: ‌وقتی آواز می‌خوانم بدون شعر نمی‌توانم آواز بخوانم. مثل اتوموبيلی که بنزين ندارد. وقتی غنای شعر حافظ هست مرا به خواندن وامی‌دارد و چنان مرا شيفته می‌کند و می‌برد به جايی که از خود بی‌خود می‌شوم و يکباره به خود می‌آيم و متوجه می‌شوم در جمعی در حال آواز خواندن هستم.

شجريان افزود: شعر حافظ گاهی مرا در آواز به جايی می‌برد که هميشه نمی‌توان به آنجا رسيد. حافظ هميشه برای من مطرح بوده و معلم و مربی و پدر بوده و همه چيز بوده است. عشق برای ملک نيست برای انسان است فرشته عشق نداند که چيست: فرشته عشق ندانست چيست قصه مخوان / بخواه جام و شرابی به خاک آدم ريز/ پياله بر کفنم بند تا سحرگه حشر/ به می ز دل ببرم هول روز رستاخيز.

شجريان در پايان گفت: زياده‌گويی نمی‌خواهم بکنم. من چندين سالی است که می‌خوانم و آنچه بايد را تا به حال خوانده‌ام و از اين به بعد هرچه بخوانم زياده‌گويی است اما من چند سال است که اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم.

در انتهای بخش اول اين همايش در اولين روز خود کنسرت مجتبی عسگری برگزار شد و عسگری با خواندن تصنيف مرغ سحر آن را به استاد شجريان تقديم کرد.

همايش بين‌المللی حافظ از تاريخ ۱۵ تا ۱۸ ارديبشهت در تهران و شيراز توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.


هیچ نظری موجود نیست: