پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ مهر ۱۲, یکشنبه

عبدالرحیم جعفری بنیان‌گذار انتشارات امیرکبیر و سهامدار انتشارات خوارزمی درگذشت

عبدالرحیم (تقی) جعفری (۱۲۹۸- ۱۳۹۴ تهران)، بنیانگذار موسسه انتشاراتی امیرکبیر، در زندگی ۹۶ ساله‌ خود، خدمات بزرگی به فرهنگ ایران ارائه کرد.

انتشار نخستین دایره‌ المعارف به زبان فارسی، انتشار نخستین شاهنامه نفیس در ایران، انتشار نخستین قرآن تمام رنگی در ایران و در مجموع چاپ ۲۷۰۰ عنوان کتاب که گلچینی از بهترین‌های اندیشه، علم، ادبیات، تاریخ و فرهنگ در زمانه خود بودند، تحولی بود که جعفری در نشر ایران و هنگام مدیریت امیرکبیر - تا پیش از مصادره شدن انتشارات و اموالش پس از انقلاب ایران- به وجود آورد.
او کار کتاب را از یک حرفه‌ سنتی در حجره‌های بازار به یک صنعت سودآور فرهنگی تبدیل کرد. ساماندهی انتشار کتاب‌های درسی، افزایش سرانه‌ مطالعه در ایران با توسعه‌ کتاب‌های جیبی، ایجاد تحریریه‌ بزرگ با حضور نویسنده‌ها، پژوهشگران و ویراستاران ایران که پیش از او در نشر ایران سابقه نداشت، تنها بخشی از خدمات او هستند. غلامحسین مصاحب، محمد معین، سیمین بهبهانی، احمد محمود، صادق هدایت، مرتضی کیوان، نجف دریابندری، بهمن فرزانه، لیلی گلستان، کامران فانی، و محمد بهرامی از جمله شاعران، نویسندگان و پدیدآورندگانی بودند که در سال‌های فعالیت امیرکبیر با این موسسه همکاری داشتند.
راه اندازی کتابفروشی‌های زنجیره‌ای امیرکبیر در تهران و برخی شهرستان‌ها (که اگر امیرکبیر مصادره نمی‌شد شاید همچنان این روند ادامه می‌یافت)، توسعه‌ بزرگ‌ترین چاپخانه‌ خاورمیانه (چاپخانه افست که همچنان نیز به کار خود ادامه می‌دهد) و راه اندازی استودیوی تولید کتاب‌های شنیداری، بخش دیگری از کارنامه‌ کمتر دیده‌ شده‌ جعفری است.
انتشارات خوارزمی نیز که چهل و هفت سال پیش تأسیس شد، در سال ۱۳۵۲ بین سهامداران این انتشارات اختلاف پیش آمد که با پادرمیانی عبدالرحیم جعفری این اختلافات از میان برداشته شد. عبدالرحیم جعفری در‌‌ همان سال تعداد قابل توجهی از سهام خوارزمی را خرید تا این نشر بتواند به فعالیت‌هایش ادامه دهد.
پس از انقلاب اسلامی در ایران، اموال عبدالرحیم جعفری توسط سازمان تبلیغات اسلامی مصادره شد. آن تعداد سهام خوارزمی هم که به عبدالرحیم جعفری تعلق داشت در مالکیت و تصرف این سازمان قرار گرفت. دادگاه تجدید نظر نیز حکم قطعی واگذاری انتشارات خوارزمی به سازمان تبلیغات اسلامی را صادر کرد. به موجب این حکم سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سهام‌دار اصلی خوارزمی معرفی شده است.
مصاحبه رادیو سایت رادیو زمانه بعد از اعلام حکم دادگاه تجدید نظر و تصرف انتشارات خوارزمی از سوی سازمان تبلیعات اسلامی، در ۰۴ تیر۱۳۹۴با عبدالرحیم جعفری، سهامدار انتشارات خوارزمی و بنیانگذار انتشارات امیرکبیر را تحت عنوان عبدالرحیم جعفری: زندگی‌ام را نابود کردند بشنوید.

http://www.radiozamaneh.com/224790

هیچ نظری موجود نیست: