پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

يک فستيوال فيلم ايرانی در سوئد، به دليل همکاری با سفارت جمهوری اسلامی ايران لغو شد

رادیو سوئد ـ سينمای "بيو ريو" اعلام کرده است که فستيوال فيلمهای ايرانی را که اين هفته قرار بود در محل اين سينما در استکهلم برگزار شود، لغو کرده است. لغو اين برنامه، به اين دلیل بوده که يکی از برگزار کنندگان این فستیوال، مرکز فرهنگی ايران در استکهلم وابسته به سفارت جمهوری اسلامی‌ست.

کاله ناتاسون مديرعامل فولکتس هوس که صاحب سينمای بيو ريو است به راديو فرهنگ سوئدی می‌گويد که مرکز فرهنگی ايران در استکهلم بخشی از سفارت ايران است. اين مساله همکاری ما با آنها را غيرممکن می‌کند. ما نمی‌توانيم با رژيمی که هنرمندان و سينماگران را سرکوب می‌کند همکاری کنيم.
البته برگزار کنندگان اين فستيوال همکاری با سفارت ايران را تکذيب می‌کنند اما ما به دليل مشخص نبودن موضوع و روشن نبودن مسئول اين جشنواره، آن را لغو کرده‌ايم.

در اين فستيوال قرار بود دو فيلم به نام‌های "بوسيدن روی ماه" از همايون اسعديان و "حوض نقاشی " از مازيار ميری به نمايش درآيد. مسئول اين طرح ها مودی مائده گابری دانشجوی سينما از يوتبوری بود که در گفتگو با ما از هدف اين جشنواره چنين گفت:

-اين جشنواره بخشی از پايان نامه‌ی درسی من در دانشگاه بود که در آن نمايش فيلمهايی از کشورهای اسلامی و معرفی فرهنگ و هنر اين کشورها در سوئد گنجانيده شده است. من فيلم های بسياری از کشورهای ديگر اسلامی مانند عراق و لبنان در سوئد به نمايش گذاشته‌ام و تنها هدفم نشان دادن زنده بودن فرهنگ در اين کشورهاست و اينکه چهره‌ای که گروه تروريست خلافت اسلامی، داعش از اسلام نشان می‌دهد، چهره‌ای درست نيست. او در باره‌ی همکاری که با سفارت جمهوری اسلامی و بخش فرهنگی آن داشته می‌گويد:

-من برای آوردن فيلم از ايران برای نمايش با مرکز فرهنگی ايران تماس گرفتم و آنها اعلام همکاری کردند. هيچ همکاری ديگری با سفارت جمهوری اسلامی نداشته ام و اصلا نمی‌دانستم که مرکز فرهنگی ايران در استکهلم وابسته به سفارت است. من برای آوردن فيلم‌هايی از کشورهای عراق و لبنان نيز با مراکز فرهنگی اين کشورها تماس گرفتم اما هيچ مشکلی برای من پيش نيامد.


حضور سفارت جمهوری اسلامی ايران در پشت اين جشنواره از طريق مرکز فرهنگی ايران، باعث اعتراضات بسيار چهره‌های فرهنگی و سياسی ايرانی در سوئد شد.از جمله مسعودمافان از انجمن قلم سوئد و نيما سروستانی فيلمساز با تماس با مسئولان سينمای بيو ريو، دست داشتن سفارت در اين جشنواره را به اطلاع آنها رساندند.

دکتر مهرداد درويش پور جامعه شناس دانشگاه ملاردالن که يکی ديگر از اين معترضين بود در گفتگو با ما می‌گويد که آنها با نمايش فيلمهای ايرانی در سوئد هيچ مشکلی ندارند.

خبرنامه گویا
چهارشنبه 29 بهمن 1393 

هیچ نظری موجود نیست: