پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ شهریور ۱۱, چهارشنبه

ناصر کردی یوسفی‎نژاد از میان ما رخت بربست / امیر برغشی


در ماه اوت امسال، متأسفانه ناصر کردی یوسفی نژاد، یکی دیگر از هنرمندان تئاتر ایران، صحنه زندگی و تئاتر را ترک گفت. 


ناصر کردی یوسفینژاد در سال ۱۳۳۲در آبادان به دنیا آمد. در سال 1354، واردِ دانشکدۀ هنرهایِ زیبایِ دانشگاه تهران شد و در رشتۀ «بازیگری و کارگردانیِ تآتر» به تحصیل پرداخت.

او کارگردانی تآتر را از سالهای جوانی، با اجرای نمایش «پیکنیک در میدان جنگ» اثر فرناندو آرابال آغاز کرد. بعدها در نمایشهایی چون «ترس و نکبت رایش سوم» نوشته برتولت برشت بهکارگردانی محمود داوودی، «خدارا هجی کن» بهکارگردانی اصغر همّت، «همشهری» بهکارگردانی مهدی هاشمی و نمایشنامه «آهو» از بهرام بیضائی بهکارگردانی زنده یاد حمید حمزه، ایفای نقش کرد.

نمایشنامه «ترس و نکبت رایش سوم» را بعدها کارگردانی کرد و در سالن دانشکده هنرهای زیبا، به روی صحنه برد.

«خُردهبورژواها» اثر ماکسیم کورکی نمایشنامۀ دیگری بود که در تالار مولوی دانشگاه تهران، به اجرا گذاشت. این اجرا با استقبال کمنظیر دوستداران تآتر روبرو شد و رکورد فروش را در سالهای آغازِ انقلاب شکست.

با آغاز جنگ ایران و عراق، ناصر نمایشنامۀ «وضعیت قرمز» نوشته امیر برغشی را برای تلویزیون کارگردانی کرد.

بازسازی و اجرای داستانهای نویسندگانی چون جلال آلاحمد در برنامۀ «دنیای کتاب» از دیگر فعالیتهای او در زمینه کارگردانی بود.


همچنین اجرایِ نمایش تلویزیونی «رامالله» و ساختنِ سریال «پیدایشِ صهیونیزم» از کارهایِ آن زمان ناصر بود.*

بعدها، با دیگر اعضای گروه دانشجویی ـ از جمله مینا آذریان، مسعود رایگان، امیر برغشی، محمود داوودی و ملیحه مینوخرد ـ به کشور سوئد مهاجرت کرد و فعالیت تآتریاش را در خارج کشور ادامه داد.

«سلام، خداحافظ» از اتول فوگارد اولین نمایشی بود که در سوئد، به روی صحنه برد. همچنین نمایشنامههای «کاکتوسهای کوچولو را دوست دارم»، «اژدها»، «آخرین نامه» (نوشته نسیم خاکسار) و نمایش «باز گشت» (از مینا آذریان) از جمله کارهای بعدی او بود.

در کنار این فعالیتها، همکاری با تآتر وستر بوتن [Väster botten teater] در شمالِ سوئد، در مقام «دستیار کارگردان» نمایش «هملت» و «دستیار تهیهکننده» در تآتر مرکزی [Riksteater] و نیز بازی در نمایشهای رادیویی ـ همچون «عروسی خون» نوشتۀ لورکا ـ از دیگر فعالیتهای اوست.
ناصر یوسفی بهجز بازیگری و کارگردانی تآتر، مجری برنامههای رادیویی ـ از جمله رادیو «همبستگی» استکهلم ـ بود.

یکی دیگر از کارهای ناصر، ساختنِ مستندِ تلویزیونیِ «بهسوی طبس» بود ـ بر اساسِ سفرنامۀ ویلی شیرکلوند نویسندۀ فنلاندی/ سوئدی به ایران در سالِ 1959 ـ که هفدهم ژانویه ۲۰۰۳، از تلویزیون دولتی سوئد پخش شد.

امیر برغشی


* آقای ناصر کردی یوسفی نژاد، بخاطر اعتقادات سیاسی اش، برای دوره ای همکاری با سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسلامی را پذیرفته بود. پیوند سرا

پیوند سرا فقدان این هنرمند را به خانواده، دوستان و همه علاقمندان آثار او تسلیت می گوید.

هیچ نظری موجود نیست: