پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

نمایشگاه کتاب فرانکفورت با سخنرانی سلمان رشدی افتتاح می‌شود

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی – هندی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت که ۱۳ اکتبر برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد. در سال ۲۰۱۵ اندونزی به عنوان یک کشور مسلمان، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. 


یکی از موضوعات محوری نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال جاری آزادی بیان و حد آن است. به همین جهت سخنرانی نویسنده تکفیرشده رمان «آیه‌های شیطانی» در افتتاحیه بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان معنای ویژه‌ای پیدا می‌کند.

۲۷ سال پس از انتشار «آیه های شیطانی»، سلمان رشدی رمان تازه ای منتشر کرده است: «دو سال و هشت ماه و بیست و هشت شب»: روایتی از دوستی و همدلی محمد بن احمد بن رشد اندلسی معروف به «ابن رشد»، فیلسوف نامدار اندلسی با یک دختر یهودی شانزده ساله به نام «دنیا» که با جن ‌ها معاشرت دارد و گفته می‌ شود که از آتش بدون دود زاده شده و در سایه به سر می‌ برد. این کتاب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه می‌شود.

آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ حکم کشتن سلمان رشدی را به خاطر رمان «آیه های شیطانی» صادر کرد. این فتوا تا به امروز همچنان بر قوت خود باقی است. آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۳ حکم خمینی را غیر قابل تغییر خواند. پس از این فتوا برخی از نهادهای دولتی ایران، جایزه‌هایی برای کشتن رشدی تعیین کردند.

برگرفته از سایت زمانه ۰۶ مهر ۱۳۹۴

در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست: