پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

پیوند سرای نویسندگان، شاعران و هنرمندان سکولار دمکرات ایران

۱۳۹۴ دی ۱۸, جمعه

نمایش فیلمی از گفته های رضا دانشور در پاریس


هنرمندان، یاران و علاقمندان به آثار رضا دانشور بزرگداشتی برای او در پاریس فراهم کردهاند. این برنامه شامل نمایش فیلمی از گفتههای او، اجرای برخی از آثار و گفتارهائی در باره او و کارهای هنریِ رضا دانشور میباشد.






پیوند سرا: زنده یاد رضا دانشور، یکی از نویسندگان برجسته معاصر ایران، در سال ۱۳۲۶خورشیدی در مشهد متولد شد. ابتدا به تئاتر علاقه‌مند بود و همراه با هنرمندان مشهد، در تکوین جریان مهم تئاتری در این شهر نقش عمده داشت. او در دانشگاه مشهد و سپس دانشگاه تهران، در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد. 

دانشور در دوران دانشجوئی، نمایشنامه "ابوذر" را بر اساس کتاب ابوذر غفاری یک سوسیالیست خدا پرست و ترجمه علی شریعتی، نوشت که در زمستان ۱۳۴۹ در مشهد به روی صحنه رفت و با استقبال روبرو شد. این نمایش یک بار دیگر در سال ۱۳۵۱ با عنوان "یک ابوذر دیگر" در حسینیۀ ارشاد تهران اجرا شد.

رضا دانشور ابتدا در دهه پنجاه خورشیدی با چاپ داستانهای کوتاه در نشریات و مجلات شناخته شد، انتشار رمان «نماز میت» که در باره دو زندانی سیاسی، یکی وفادار به آرمان های خود و دیگری واداده و خبرچین، است، او را به عنوان نویسنده‌ای توانمند در داستان‌نویسی ایران مطرح کرد. این رمان با تکنیک جریان سیال ذهن روایت می شود.

او پس از انقلاب در سال ۱۳۶۱ به فرانسه مهاجرت کرد و در خارج از ایران نیز به نوشتن ادامه داد. رمان "خسرو خوبان" دانشور با نگاه به جنگ ایران و عراق، در میان یکی از رمان‌های مهم ادبیات مهاجرت قرار گرفت.او نمایشنامه "مسافر هیچ کجا" را که در سال ۱۳۸۵ منتشر شد بر اساس وضعیت واقعیِ یک ایرانی که به مدت ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی کرد نوشته بود.

رضا دانشور، در شامگاه ۶ خرداد ۱۳۹۴ (۲۷ مه ۲۰۱۵) در سن ۶۸ سالگی بر اثر ابتلاء به بیماری سرطان ریه، در بیمارستانی در حومه پاریس درگذشت.

هیچ نظری موجود نیست: